Amerikai kutatások szerint az elektronikai kütyüket ma már 40-60 százalékban nők vásárolják, 90 százalékban pedig befolyással vannak arra, hogy a családjuk milyen háztartási vagy szórakoztató elektronikai cikket szerezzen be. Mégis, döntő többségük úgy érzi, hogy a gyártók és a forgalmazók nem veszik figyelembe eléggé a szempontjaikat, érdekeiket.
Lehet, hogy így érzik, de a tendencia azt mutatja, hogy a nagy cégek egyre inkább felismerik a nőkben rejlő vásárlóerőt, és nagyon gyakran kimondottan a gyengébbik nemre szabott termékeket dobnak piacra. Ezeket én alapvetően két nagy csoportba sorolnám: az egyik a csilli-villi, strasszos, időnként az infantilizmustól sem visszariadó vonal (lásd hellokitty-s varrógép és felni, vagy éppen a csillogó kövekkel kirakott pendrive), a másik pedig az, amely kimondottan a nők eltérő igényeire épít.
Tetszik ugyanis vagy sem, a nők némiképp másképp állnak hozzá az elektronikai gépekhez, mint a férfiak. Az ABC News összeállítása szerint a férfiak például szeretnek elbabrálni a készülékekkel, és élvezik, ha adott esetben nekik kell összeszerelniük azt. A nők ezzel szemben azt akarják, hogy a frissen megvásárolt gépet azonnal üzembe lehessen helyezni. Talán ez is az oka, hogy a férfiakat annyira csábítják az elektronikai játékok, míg a nőket – nagy általánosságban – hidegen hagyják az efféle kütyük.
És habár a nőknek is nagyon fontos a funkció, ám a formával is meg lehet fogni őket. Nem csoda hát, ha egyre több gyártó cég alkalmaz kreatívokat, művészeti munkatársakat annak érdekében, hogy olyan laptopokat vagy telefonokat állítsanak elő, amelyek elnyerik a csajok tetszését. De vannak ennél praktikusabb változtatások is: a Fordnál például azért változtatták meg az egyik érintőképernyő típusát, mert a nők a hosszú körmeikkel nem tudták rendesen elérni azt.
Vagy tudtátok például azt, hogy az autók távirányítós zárait is a nők miatt fejlesztették ki? Hamar kiderült ugyanis, hogy a bevásárlószatyrokkal leterhelt és a gyerekeiket terelgető háziasszonyok teli kézzel csak nehezen tudták kinyitni a kocsiajtót.
Szépen lassan tehát az elektronikai cégek is kezdik a nőkre szabni a termékeiket, így vehetünk nőies (vagy annak kikiáltott) telefont, autót, laptopot – már csak az kell, hogy az első adandó alkalommal ne hajítsuk a sarokba a használati utasítást, hanem tüzetesen el is olvassuk azt.
UPDATE: A napokban ismét öregebb lettem, és a cikk véglegesítése után kaptam meg anyukám meglepi-ajándékát, egy csilli-villi rózsaszín telefoncsodát. A fenti poszt után nem is tehetek mást, bőszen a használati utasítást tanulmányozom. Drukkoljatok!
Pirko mondta
Én nem vagyok ennyire rózsaszín, de mindig irigyeltem azokat, akik azok :-)